Muziek buiten je eigen bubbel aanbieden

Er heerst een gedachte in de christelijke wereld dat de ‘buitenwereld’ niet op christelijk muziek zit te wachten. En dat klopt! Maar niet om de redenen die vaak gegeven worden. Ik noem er een paar, zoals: ‘ze zijn tegen ons’, of ‘ze boycotten ons vanwege het geloof’.

 

Dagelijks worden er 60.000 tracks geüpload naar Spotify. Dat is 1,4 track per seconde. Als radiostation, media of playlist eigenaar kun je geen aandacht aan al die muziek geven. Veel van de muziek is niet je eigen stijl, past niet binnen het format of wordt niet goed genoeg bevonden. De reden dat ‘ze’ niet op ‘christelijke muziek’ zitten te wachten heeft niets te maken met de boodschap, maar veel meer met het overgrote aanbod. Dat betekent niet dat het hopeloos is als (christelijke) artiest je muziek uit te brengen, maar dat je actief aan de slag moet om je muziek onder de aandacht te brengen bij de vele radiostations, media en playlisten die er zijn. ‘Ze’ weten gewoon niet van het bestaan van jouw muziek af. En omdat er genoeg muziek wordt aangeboden via hun eigen netwerken, gaan ze vaak niet actief opzoek.

 

Veel mensen in de muziekindustrie hebben er geen weet van dat er een ‘gospelwereld’ bestaat, laat staan dat ze de gospelmuziek kennen. De gospelwereld opereert geheel afzonderlijk van de ‘normale’ muziekwereld. Het is een hele eigen bubbel of beter gezegd: een parallel muziekuniversum.

 

Laatst sprak ik met de verantwoordelijke van Poppunt Gelderland en hij had geen idee van het bestaan van de christelijke muziek in Nederland en/of Groot Nieuws Radio (uitgezonderd de Evangelische Omroep). Artiesten als Trinity en Roberto Rosso die uit Gelderland komen, zeiden hem niks. En dit is een poppunt dat veel artiesten helpt! Nu heb ik bij hem de bovenstaande artiesten geïntroduceerd en neemt hij hun tracks mee op de Spotify-lijsten van Poppunt Gelderland. Maar het geeft aan hoe gescheiden de christelijke muziekwereld is van de rest van de muziekwereld.

 

En natuurlijk kennen ‘seculiere’ media wel de grote namen zoals Lauren Daigle en andere grotere (gospel)artiesten, maar hun muziek komt via de ‘normale’ kanalen en hun eigen netwerken naar hen toe. Vaak gaat het erom of ze het lied ‘voelen’ of niet. Of dat een bekende het aan hen aanbeveelt. Het selectieproces verloopt dus vaak heel emotioneel en heeft in eerste instantie niets met ratio of met de boodschap te maken.Een heel enkele keer wordt je wél geboycot omdat je een expliciet christelijke boodschap uitdraagt of christen bent. Maar in het merendeel van de gevallen is dat niet zo. Het past dan gewoon niet in hun straatje. Delise is een van de weinige artiesten waarvan ik de laatste jaren gehoord heb dat ze actief door een muziekredacteur gebanned is omdat zij een christen was. Maar ze is genoeg langs andere media en radiostations geweest waar ze wel verwelkomd werd.

 

In de loop van de jaren heb ik veel marketing en promotie gedaan voor artiesten. Ook artiesten die muziek met een christelijke boodschap of praise & worship maken. Die heb ik succesvol kunnen pluggen bij playlisten die niet binnen het christelijke straatje passen. Zo is het lied Here with me van Roberto Rosso, Redson, Hanne de Vries en Merel Ruitenberg goed opgepakt in allerlei seculiere hitplaylisten, zoals Shopping Music Hits Instore fashion Clothing Moda Roba (https://open.spotify.com/playlist/0dyh0v6D31a0kGn51UOf61 ) of Techno Remix 2021, een lijst met 123K luisteraars (https://open.spotify.com/playlist/1GrroFwIyArKSWmHLBVrv6) en ook Bass Music met 37K luisteraars  (https://open.spotify.com/playlist/5I99ViyrUfKEQptaAe0iup). Ook de remix dancetrack Reckless Love van Reyer stond een paar jaar geleden nog op playlisten tussen alle grote DJ’s van deze aarde.

 

De track Here with me gaat over dankbaarheid aan Jezus. En de tekst ‘Thank you Jesus’ komt vaak terug in het nummer. Dus aan de inhoud ligt het niet dat de track ook ‘seculier’ wordt opgepakt of niet. De A&R manager van Universal Scandinavia zei tegen David Ahlen, een artiest die ik op VOLKOREN vertegenwoordigde: “Als Jezus je ding is, dan is dat prima zolang mensen de muziek maar mooi vinden of zich ermee kunnen identificeren. Er zijn genoeg artiesten die afwijkende gedachten, levensstijlen of ideeën hebben.”

 

Paar weken geleden kwam Erik de Mooij Band uit met de track Hold On. Erik de Mooij Band speelt als worshipband op allerlei conferenties en in kerken. Nu zijn er verschillende influencers en playlisten die deze track in hun playlist hebben opgenomen. Puur omdat de track aan hen wordt aangeboden en ze ‘m ‘voelen’. Hier een aantal reacties van curatoren van playlisten: American Style: “Hello there, thanks for the submission. Nice track, good vocal performance and catchy refrain.”  GobiDesertCollective: “HI, Guitar and vocal work together smoothly in this song. For my playlists I am however searching for songs with less focus on the vocal upfront and more focus on instrumentals. Wish you all the best! Cheers, Jens” Wasted Talent: “Hey there! Thanks for sharing. It’s a solid track but it overall doesn’t match the style of our Indie-focused playlists. We have to pass, sorry!”  Klangspot: “Sehr schöner Folk-Song mit toller Melodie und gefälligem Arrangement. Dazu ist er professionell gemixt.”  Kortom: jouw ‘christelijke’ muziek doet er toe. Jouw kijk op de wereld verrijkt de wereld waarin we leven en is daarom het waard om gehoord te worden. Besteed ook tijd en geld om buiten je bubbel je muziek bekend te maken. Mensen zitten over het algemeen wel op je muziek te wachten maar pas wanneer ze het hóren, heb je er misschien nieuwe fans bij.

 

Luister hier naar de genoemde tracks. Here with me van Roberto Rosso, Redson, Hanne de Vries en Merel Ruitenberg:  https://www.youtube.com/watch?v=77JVcJPGVRE

Hold On van Erik de Mooij Band: https://open.spotify.com/track/1saZSWGstqzbdmZzoFlwUI… 

Reyer – Reckless Love: https://open.spotify.com/track/2YYnfRsu51S8T3vPXS19X7… 

 

Door: Jaïr Sagström

Related Articles

Responses

Your email address will not be published. Required fields are marked *