Concert review: Noanna was live!

Na diverse live-stream concerten stond ukelele- en popartieste Noanna afgelopen zondag 29 november voor het eerst écht op het podium met haar release concert The Naked Truth. Met dank aan Pathé Ede die een zaal beschikbaar stelde, kon de vrolijke zangeres in drie opeenvolgende optredens los gaan. Al haar eerder uitgebrachte singles kregen nu een live touch. Weliswaar met publiek op afstand van elkaar, maar dat mocht de pret niet drukken.

Dat Noanna lekker zichzelf is en in de enorme bioscoopzaal in haar element, blijkt algauw wanneer ze tijdens de uitvoering van True Love’s Kiss de vrijheid neemt om de zaal door te huppelen en de eerste rijen toe te zingen. Op de ukelele wordt zij begeleid door toetsenist Bas Gankema en bassist Jan Wouter Kramer.

Ook laat Noanna zien dat ze met Nederlandstalige liedjes prima uit de voeten kan. Het Spijt Me komt binnen, zelfs een medewerker van Pathé toont zich geroerd na afloop. Shout-out ook voor de danseressen van AVIV Dance Company die verschillende songs van Noanna omlijsten. Toch wel indrukwekkend is de cover van Fix You (Coldplay) wanneer Gankema inzet en de zangeres hier groots en gevoelig invulling aan geeft.

Powertalk

Deze en Noanna’s eigen nummers Trampoline en The Naked Truth sluiten aan bij de algehele tendens van de avond: empowering the ladies. Tussen de nummers door hebben Noanna en vriendin/life coach Daniëlle Koudijs van Power to the mama’s een gezellig onderonsje aan de hand van voorbeelden uit hun eigen leven. Lijkt het eerste praatje even op gang te moeten komen, bij het tweede intermezzo ontstaat een spontaan gesprek over schuldgevoel, schaamte, zelfaanvaarding, het navolgen van je droom en de weerstand of ontmoediging die je daarin tegen kunt komen, alsook het ‘pleasen’ van mensen tegenover prioriteiten stellen. Soms ‘Nee’ durven zeggen en vooral ‘Ja’ tegen je droom(!).

Kerst tegemoet met de ukelele

Muzikale verrassing van de avond is Noanna’s gloednieuwe kerstsingle die zij voor het aanwezige publiek ten gehore brengt: Christmas To Me. Een sprookjesachtige sound, een refrein met een lekkere, stevige eigentijdse beat en ook de sleebellen ontbreken niet. Uiteraard vervult de ukelele weer een centrale rol, zoals we intussen van de zangeres gewend zijn. Saillant detail: de single was oorspronkelijk niet als zodanig bedoeld, maar bleek heel goed te passen bij de sfeer van Kerst.

Zelf zegt Noanna daarover: “Ik heb dit liedje geschreven naar aanleiding van een droom die ik had. Ik droomde dat ik in een enorm mooie fantasiewereld terecht kwam waar gewoon geen zwaartekracht meer was en vooral heel veel fun en plezier. Daar heb ik nog heel lang op geteerd, op de vrolijkheid van die droom. Nu wilde ik eigenlijk altijd al een keer met Kerst die vreugde uitzingen. Dit liedje leende zich er uitstekend voor. De gekkigheid, lol, onbevangenheid en kinderlijke vreugde spatten er vanaf.”

En inderdaad, live klinkt Christmas To Me als kerstpop van hoog niveau. De kersverse videoclip op het reusachtige cinema scherm maakt de sfeer compleet. Een waardige afsluiter voor een mooie middag waarin we een kijkje in de wonderlijke wereld van Noanna mogen nemen en genieten van haar catchy, ‘eigenwijze’ popsongs en blije boodschap.