Stapel CD’s onder je bed: hoe krijg je ze weg?

Je album is uit! Meer dan een jaar van zwoegen en zweten ligt achter je, waarin je elke euro opzij hebt gezet om jouw droom mogelijk te maken.  Hoera, het is feest! Het is je gelukt. Wat een prestatie! Maar…

Nu heb je wel 1000 CD’s onder je bed staan, het aantal streams op Spotify staat nog op  < 1000. Je beste vrienden en de mensen die aan het album meewerkten, hebben een exemplaar van je gekregen. En naast oma en opa hebben nog een aantal andere mensen je CD’s gekocht. Wat nu? Hoe krijg je de rest weg? Hoe ga je de wereld laten weten dat je een album hebt waar je heel enthousiast over bent? Iedereen moet het horen toch?! 


Fanbase opbouwen
Artiesten zijn vaak zo druk bezig met het product – ‘het album’ of ‘het liedje’ –  dat ze vergeten een fanbase  op te bouwen. Dat is logisch omdat als je begint alles nieuw is en jij ook niet meteen het overzicht hebt. Zeker, er zijn veel mensen die jouw muziek te gek vinden, maar hoe krijgen ze te horen dat jouw muziek bestaat?


Een paar praktische tips om mee te starten:


STAP 1 >> ‘Spread the word’ en laat van je horen
Waar vind jij de mensen die jouw muziek mooi vinden? Je kan moeilijk iedereen die je tegenkomt je muziek laten beluisteren en dan afwachten of ze het leuk vinden of niet. Natuurlijk laat je iedereen die je volgt op de sociale media weten dat je muziek uit is en dat ze je album kunnen kopen op jouw website. Maar dan ben je eigenlijk al te laat. Begin daarom in een vroeg stadium met het creëren van ‘exposure’. Liefst vóór dat je überhaupt aan het opnemen van een (volgend) album denkt. Belangrijker nog: betrek jouw potentiele fanbase bij de muziek die je schrijft. Drop eens een demo op SoundCloud, of houd je vrienden op een ludieke manier op de hoogte van je vorderingen.

Quote: “Fans zorgen ervoor dat je een bestaanszekerheid hebt in de muziekindustrie.”


STAP 2 >> Houd de aandacht vast
Daarvoor ga je eerst naamsbekendheid verwerven. Om je naamsbekendheid te vergroten zul je je doelgroep moeten specificeren. Beschrijf de doelgroep die jij als je fans wilt hebben, en die het best past bij jouw genre muziek, bijvoorbeeld vrouwen tussen de 15-25 jaar.


STAP 3 >> ga op zoek naar plekken waar jouw doelgroep zich bevindt

Dat kunnen diverse mediakanalen zijn: van online communities tot specifieke social media als Instagram, van een tijdschrift of blog tot aan een winkel. Kies voor het medium waar jouw doelgroep het meest aanwezig is. Je wilt immers dat zoveel mogelijk mensen aanslaan op jouw muziek.


Stap 4 >> Blijf wel dichtbij jezelf, in alles authentiek en oprecht
Dat vergroot je gunfactor. Mensen willen jou zien én horen en niet de zoveelste copycat.


Algemene tips

    • Maak een website waarop al jouw content bij elkaar komt. Gebruik goede en originele content, zodat je makkelijk via Google gevonden wordt. Zelf geen technische kennis? Op bandzoogle.com, Weebly of wix.com kan je zo aan de slag. (Tip: goede foto’s maken of kraken je site.)
    • Kies 2, maximaal 3 social media platforms. Laat hierop duidelijk zien wat jij doet. Je kunt dit platform zelf op een originele manier onder de aandacht brengen, of laat je vinden via Google.
    • Geef optredens en praat na afloop met de mensen die naar je zijn komen luisteren.
    • Geef gratis muziek weg op een originele manier, zodat je volgers of emailadressen krijgt.
    • Stuur je muziek op naar (muziek) tijdschriften, blogs en playlisten.
    • Zet diverse kanalen (e-mail en verschillende social media, persberichten naar de pers enz) in om jouw muziek te promoten, wed niet op één kanaal.

Mocht je aan dit alles niet toegekomen zijn voor je een noot hebt opgenomen? Geen nood. Ga alsnog deze tips uitwerken en aan de slag. Dan zullen de stapels CD’s onder je bed vanzelf slinken.

Geschreven door: Jaïr Sagström

Related Articles

Responses

Your email address will not be published. Required fields are marked *